Posjetom La Verni završilo nacionalno hodočašće OFS-a BiH u Asiz
U nedjelju, 10. prosinca, posjetom brdu La Verna gdje je sveti Franjo, događajem primanja stigmi dobio potvrdu neba za svoje životno poslanje i poziv, završeno je nacionalno hodočašće OFS-a BiH. Članovi 21 bratstva OFS-a BiH zaputili su se u Asiz u srijedu 6. prosinca, a ondje su bili sutradan u četvrtak, 7. prosinca. Dva velika jubileja koje ove godine slavi franjevačka obitelj – osamsto godina od prvih živih Franjinih jaslica u Grecciu i 800-ta obljetnica od potvrde u Lateranu Pravila (Regula Bullata) Manje braće pape Honorija III. – bili su glavni povodi ovog nacionalnog hodočašća.
Članovi OFS-a BiH su se hodočašćem u Asiz, na izvore franjevačke karizme, pridružili velikoj franjevačkoj obitelji u podsjećanju na glavne životne postaje svetoga Franje i svete Klare koji svojim duhom ne prestaju nadahnjivati i privlačiti muškarce i žene da i danas po njihovu uzoru nasljeduju Isusa Krista. U pismu koje je papa Franjo uputio članovima franjevačke obitelji 29. studenoga 2023. na osamstotu obljetnicu potvrde Franjinog Pravila između ostalog stoji: „Osamstota obljetnica potvrde Pravila Manje braće u Lateranu od pape Honorija III., 29. studenoga 1223., prikladna je prilika ne samo prisjetiti se toga povijesnog događaja, nego prije svega oživjeti u Vama isti duh koji je nadahnuo Franju Asiškog da se odreče svega i započne jedinstven način života ukorijenjen u evanđelju i življen sine glossa (bez sjaja). Neka ovaj jubilej svima bude vrijeme unutarnjeg preporoda, obnovljenog navjestiteljskoga poslanja Crkve koja nas poziva da izađemo ususret svijetu u kojem mnoga braća i sestre čekaju biti utješeni, voljeni i zbrinuti. Stoga vam, potaknut tim osjećajima, upućujem poticaje koji proizlaze upravo iz riječi asiškog siromaška, koji svojoj braći predlaže: «[…] obdržavamo siromaštvo i poniznost i sveto evanđelje Gospodina našega Isusa Krista […]» (Potvrđeno Pravilo 12,4).
Članovi Franjevačkog svjetovnog reda u BiH odazvali su se tom pozivu samim obećanjem da će živjeti svoju vjeru pristupom u bratsvo OFS-a, a hodočašćem u Asiz u vrijeme došašća doživjeli su mjesta, prirodu i prisutnost duhovnog nasljeđa svetog Franje koji je duboko ljubio i osjećao blagdan Božića i veselio mu se dječjim srcem. Kada su hodočasnici iz Bosne i Hercegovine stigli u Asiz, grad je bio obavijen maglom kao da u sebi krije sve bogatstvo vjere i milosti koju zadobiva svaki onaj koji otvorena srca prihvaća poticaje duha u srcu Umbrije. No, još u Božanstvenoj komediji veliki Dante je zapisao: „Jedno se sunce rodilo svijetu.“ Tim je riječima najveći talijanski pjesnik opisao Franjino rođenje. Kao da te riječi ne daju da asiško nebo bude dugo pritisnuto maglom, nego ono nakon nje pripušta sunce na njegove posjetitelje. Tako su i članovi OFS-a uskoro mogli osjetiti umbrijsko sunce dok su započeli hoditi, poput nekoć svetog Franje, ulicama Asiza.
Hodočašće je započelo u Asizu slavljem svete mise koju je predvodio nacionalni duhovni asistent OFS-a u BiH fra Miro Relota u kapelici hotela Domus laetitiae u kojem su bili smješteni članovi mjesnih bratstava za vrijeme boravka u Asizu. Fra Miro je na hodočašću bio i vodič na sva mjesta koja su hodočasnici posjetili. Onda su hodočasnici pješačili do bazilike svete Klare gdje se čuva originalni križ iz crkve svetog Damjana s kojeg je sveti Franjo čuo Isusove riječi, koje su sudbonosno utjecale na tijek Crkve toga vremena – da ode popraviti Crkvu koja se ruši. Nakon toga su nastavili prolaziti ulicama Asiza kao što je njima nekoć prolazio “asiški siromašak” i došli do Nove crkve i rodne kuće svetog Franje gdje su se zadržali i upoznali s pojedinostima vezanim uz Franjine godine mladenaštva i prvim koracima koje je načinio u nakani da u život provede evanđelje Isusa Krista. Prvi dan je okrunjen posjetom bazilici svetog Franje i njegova groba. U kripti s grobom svetog Franje hodočasnici su zastali u molitvi i razmatranju na mjestu gdje su pokopani i njegova braća i najvjerniji suradnici – braća Leon, Maseo, Anđelo i Rufin. Drugog dana hodočasnici su posjetili crkvu Marije Anđeoske – Porcijunkulu. Tu su hodočasnici iskusili dio ljepote koji je otajstveno doživio sveti Franjo kada je od benediktinaca izmolio da mu ustupe tada malu trošnu kapelicu. Danas je mala Porcijunkula okružena velebnom crkvom posvećenoj Gospi od Anđela.
U Porcijunkulu su svetog Franju, po njegovoj želji, braća prenijela kada je predosjetio da mu se približio kraj, kako je sam govorio „sestrica smrt“ i on je tu Gospodinu predao dušu. U jednoj od kapelica crkve Marije Anđeoske hodočasnici su slavili svetu misu, a nakon toga su obišli i ružičnjak u koji se jednom, ponesen duhovnim zanosom, bacio sveti Franjo. I danas tu rastu čudesne ruže bez trnja. Hodočasnici su se osvjedočili ljepotom Marije Anđeoske i spoznali njezinu važnost za franjevačku karizmu.
Nakon toga, drugog dana hodočašća, članovi OFS-a su posjetili crkvu u Rivotortu gdje je sveti Franjo okupio prvu braću. Tim je posjetom završio drugi dan hodočašća.
U subotu ujutro, trećeg dana hodočašća, članovi OFS-a BiH slavili su svetu misu u hotelu Domus laetitiae. Nakon svete mise zaputili su se prema trgu Vescovado na mjesto gdje se Franjo odrekao zemaljskog oca i potpuno svoju volju uskladio s Božjom. Potom su ušli u crkvu Maria Maggiore (Marija Velika) gdje se nalazi izloženo tijelo blaženog Carla Acutisa. Tu su se zadržali u molitvi pred izloženim tijelom „sveca u tenisicama“ koji je bio veliki štovatelj Isusa u euharistiji. Hodočasnici potom nastavljaju prema crkvi svetog Rufina gdje su kršteni Franjo i Klara. Crkva svetog Rufina je jedinstvena po tome što se u njoj čuva kristionica u kojoj su Franjo i Klara primili sakrament krštenja. Ovim posjetom završio je treći dan hodočašća.
Četvrti dan hodočašća započeo je molitvom časoslova i euharistijskim slavljem u hotelu, a nakon toga hodočasnici su pošli prema Grecciu. Neponovljivost Greccia nije samo u tome što je tu sveti Franjo upriličio prve žive jaslice, nego i u krajoliku u kojem je taj događaj uprizoren. Stijene koje leže na planinskom vrhu stvaraju jedinstven ambijent, kao u božićnoj noći u betlehemskoj štalici. Tu su hodočasnici vidjeli stijenu na kojoj je davne 1223. godine ležalo pravo djetešce okruženo stvarnim životinjama. Tu su hodočasnici prošli samostanom u kojem je sveti Franjo boravio i vidjeli vjerojatno najveću izložbu jaslica na svijetu. Pomolili su se crkvi koja odiše Franjinim štovanjem djeteta Isusa. Podržali su stari običaj koji dugo živi u Grecciu i „proslavili Božić“ pjevajući božićne pjesme.
Nakon obilaska Greccia spustili su se s njegova stjenovitog vrha i zaputili se natrag u Asiz. Dojam Greccia malo koga napušta nakon što ga uistinu doživi u njegovoj glavnoj poruci – da je Utjelovljenje početak našega spasenja.
Odlaskom na La Vernu u nedjelju završilo je nacionalno hodočašće svetom Franji i svetoj Klari u Asiz. Uspinjanje na brdo La Verna simbolično podsjeća na put križa, a samostan i sve franjevačke kuće na njezinu vrhu na kalvariju. Ondje su hodočasnici vidjeli stare slike oslikane na žbuci koje prikazuju najvažnije događaje iz života svetog Franje. Potom su hodočanici u kapelici slavili svetu misu, a nakon euharistijskog slavlja, obilazeći samostan došli su na mjesto gdje je Franjo primio stigme zbog kojeg je La Verna također jedno od najvažnijih simbola franjevaštva.
Upijajući sve dojmove, zadržali su se neko vrijeme kod drvenog križa ispred samostana. Obišli su i ostale dijelove samostana i okoliša na La Verni koji imaju veze s djelovanjem sv. Franje i njegove braće. Duhovno nahranjeni i ispunjeni, pomalo tjelesno iscrpljeni, hodočasnici su potom krenuli natrag na dugi put prema domovini.
Mladen Bosankić, OFS Tuzla